Yönetmelikler - Sayı: 40341

Yonetmelik Yönetmelikler 40341 28 Eylül 2023
Genel Bakış
PDF Görüntüle
Yapı (107)
İlişki Ağı (0)
PDF Doküman

PDF Görüntüleyici

Tarayıcınız PDF görüntülemeyi desteklemiyor

PDF İndir
Doküman Yapısı
Madde
MADDE 1
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; serbest, adil, şeffaf ve sürdürülebilir bir r
Fikra
(1)
Bu Yönetmeliğin amacı; serbest, adil, şeffaf ve sürdürülebilir bir r
Madde
MADDE 2
(1) Bu Yönetmelik hükümleri; a) Demiryolu altyapı kapasitesinin tahsisi ve demiryolu altyapı erişim ücretlerinin belirlenmesine dair usulleri, b) Ulusal demiryolu altyapı ağında verilen hizmetleri, c)...
Fikra
(2)
Bu Yönetmelik hükümleri; a) (Değişik:RG-7/3/2025-32834) Ulusal demiryolu altyapı ağına bağlı olmayan banliyö işletmecilerini, şehir içi raylı toplu taşıma işletmecilerini, metroları, tramvayları, hafi...
Bent
b)
Ulusal demiryolu altyapı ağı kullanılmadan sadece ilgili demiryolu altyapısı sahibinin kendi faaliyet ve iştigal alanı için (Mülga ibare:RG-7/3/2025-32834) kullanılan demiryolu altyapısını, kapsamaz. ...
AltBent
32834)
kullanılan demiryolu altyapısını, kapsamaz. Dayanak
Bent
a)
(Değişik:RG-7/3/2025-32834) Ulusal demiryolu altyapı ağına bağlı olmayan banliyö işletmecilerini, şehir içi raylı toplu taşıma işletmecilerini, metroları, tramvayları, hafif raylı sistem araçlarını ve...
AltBent
32834)
Ulusal demiryolu altyapı ağına bağlı olmayan banliyö işletmecilerini, şehir içi raylı toplu taşıma işletmecilerini, metroları, tramvayları, hafif raylı sistem araçlarını ve bu araçların kullanıldığı a...
Fikra
(1)
Bu Yönetmelik hükümleri; a) Demiryolu altyapı kapasitesinin tahsisi ve demiryolu altyapı erişim ücretlerinin belirlenmesine dair usulleri, b) Ulusal demiryolu altyapı ağında verilen hizmetleri, c) (Mü...
Bent
a)
Demiryolu altyapı kapasitesinin tahsisi ve demiryolu altyapı erişim ücretlerinin belirlenmesine dair usulleri,
Bent
b)
Ulusal demiryolu altyapı ağında verilen hizmetleri,
Bent
c)
(Mülga:RG-7/3/2025-32834) kapsar.
AltBent
32834)
kapsar.
Madde
MADDE 3
(1) Bu Yönetmelik, 24/4/2013 tarihli ve 6461 sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanuna, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düze...
Fikra
(1)
Bu Yönetmelik, 24/4/2013 tarihli ve 6461 sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanuna, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düzenlem...
Madde
MADDE 4
(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında; a) Alternatif güzergâh: Demiryolu tren işletmecisiyle ilgili olarak yük ve yolcu hizmetinde kullanılan bir güzergâh için ikame edilebilirliği olan söz konusu güzerg...
Fikra
(1)
Bu Yönetmeliğin uygulanmasında; a) Alternatif güzergâh: Demiryolu tren işletmecisiyle ilgili olarak yük ve yolcu hizmetinde kullanılan bir güzergâh için ikame edilebilirliği olan söz konusu güzergâh i...
Bent
a)
Alternatif güzergâh: Demiryolu tren işletmecisiyle ilgili olarak yük ve yolcu hizmetinde kullanılan bir güzergâh için ikame edilebilirliği olan söz konusu güzergâh ile aynı kalkış ve varış noktası ara...
Bent
b)
Altyapı erişim ücret tarifesi: Demiryolu altyapı işletmecilerinin demiryolu taşımacılık hizmetinin sunulması karşılığında demiryolu tren işletmecilerinden alacağı altyapı erişim ücretlerini içeren cet...
Bent
c)
Altyapı kapasite tahsisi: Bir demiryolu altyapı işletmecisi tarafından bir erişim sözleşmesiyle belirli bir süre için, belirli bir demiryolu altyapı kapasitesinin bir demiryolu tren işletmecisinin kul...
Bent
ç)
Bakan: Ulaştırma ve Altyapı Bakanını,
Bent
d)
Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,
Bent
e)
(Değişik:RG-7/3/2025-32834) Bakım end
AltBent
32834)
Bakım end
Madde
MADDE 5
(1) Geçerli bir demiryolu tren işletmecisi yetki belgesi almış olan demiryolu tren işletmecilerinin altyapı kapasite tahsisi için başvuru yapmadan önce ilgili ulusal mevzuat kapsamında tanımlanan bir ...
Fikra
(1)
Geçerli bir demiryolu tren işletmecisi yetki belgesi almış olan demiryolu tren işletmecilerinin altyapı kapasite tahsisi için başvuru yapmadan önce ilgili ulusal mevzuat kapsamında tanımlanan bir emni...
Fikra
(2)
Ücretlendirme ve altyapı kapasite tahsisi planları tüm işletmecilere eşit ve ayrımcı olmayan erişim hakkı tanımalıdır. Bu kurala aykırılık olduğunun iddia edilmesi halinde, ihtilafların çözümüne yönel...
Fikra
(3)
Demiryolu altyapı işletmecileri, birden fazla altyapı şeb
Madde
MADDE 6
(1) Demiryolu tren işletmecilerinin serbest, adil, şeffaf ve sürdürülebilir bir r
Fikra
(1)
Demiryolu tren işletmecilerinin serbest, adil, şeffaf ve sürdürülebilir bir r
Madde
MADDE 7
(1) Altyapı kapasite tahsisi başvurusu olumlu sonuçlanan demiryolu tren işletmecisi, demiryolu altyapı işletmecisiyle bir erişim sözleşmesi imzalar. Bir erişim sözleşmesinin asgari şartları
Fikra
(1)
Altyapı kapasite tahsisi başvurusu olumlu sonuçlanan demiryolu tren işletmecisi, demiryolu altyapı işletmecisiyle bir erişim sözleşmesi imzalar. Bir erişim sözleşmesinin asgari şartları
Madde
MADDE 8
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri sahip oldukları ya da işletmesinden sorumlu oldukları sabit varlıkların bir envanterini mevcut durumlarına dair bilgileri de içerec
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri sahip oldukları ya da işletmesinden sorumlu oldukları sabit varlıkların bir envanterini mevcut durumlarına dair bilgileri de içerec
Madde
MADDE 9
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri şeb
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri şeb
Madde
MADDE 10
(1) Demiryolu tren işletmecileri,
Fikra
(1)
Demiryolu tren işletmecileri,
Madde
MADDE 11
(1) Altyapı kullanım ücreti, ücretin tahakkuku ve tahsili, bu Yönetmelikte belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yayımlanacak şeb
Fikra
(1)
Altyapı kullanım ücreti, ücretin tahakkuku ve tahsili, bu Yönetmelikte belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yayımlanacak şeb
Madde
MADDE 12
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri, tahakkuk eden giderlerinin karşılanabilmesi için, piyasa koşullarının sınırları dâhilinde ve demiryolu piyasası bölümlerinin r
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri, tahakkuk eden giderlerinin karşılanabilmesi için, piyasa koşullarının sınırları dâhilinde ve demiryolu piyasası bölümlerinin r
Madde
MADDE 13
(Değişik:RG-7/3/2025-32834) (1) Performans planı, demiryolu altyapısının verimli kullanılmasını sağlayacak bir altyapı erişim ücretlendirme sistemi aracılığıyla demiryolu tren ve altyapı işletmecile...
Fikra
(1)
Performans planı, demiryolu altyapısının verimli kullanılmasını sağlayacak bir altyapı erişim ücretlendirme sistemi aracılığıyla demiryolu tren ve altyapı işletmecilerinin performansını artırmayı amaç...
Fikra
(2)
Performans planı, aşağıdaki temel ilkeleri içerec
Madde
MADDE 14
(Mülga:RG-7/3/2025-32834) Kapasite hakları
Madde
MADDE 15
(1) Altyapı kapasite tahsisi için başvurular, altyapı kapasitesini kullanmak isteyen demiryolu tren işletmecileri tarafından yapılır. (2) Bir demiryolu tren işletmecisine tahsis edilmiş altyapı kapasi...
Fikra
(1)
Altyapı kapasite tahsisi için başvurular, altyapı kapasitesini kullanmak isteyen demiryolu tren işletmecileri tarafından yapılır.
Fikra
(2)
Bir demiryolu tren işletmecisine tahsis edilmiş altyapı kapasitesi, demiryolu altyapı işletmecileri tarafından diğer demiryolu tren işletmecilerine kullandırılamaz.
Fikra
(3)
Tahsis edilmiş altyapı kapasitesinin herhangi bir ş
Madde
MADDE 16
(Değişik:RG-7/3/2025-32834) (1) Demiryolu altyapı işletmecileri tarafından şeb
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri tarafından şeb
Madde
MADDE 17
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri, kendi tasarruflarındaki altyapı ağının dışında bir demiryolu ağının kullanımını da ger
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri, kendi tasarruflarındaki altyapı ağının dışında bir demiryolu ağının kullanımını da ger
Madde
MADDE 18
(1) Bir çerçeve anlaşması, demiryolu tren işletmecisine bir orer planı dönemini aşan süre için sunulacak altyapı kapasitesinin genel özelliklerini belirtir ancak tren çizgilerini belirlemez. Çerçeve a...
Fikra
(1)
Bir çerçeve anlaşması, demiryolu tren işletmecisine bir orer planı dönemini aşan süre için sunulacak altyapı kapasitesinin genel özelliklerini belirtir ancak tren çizgilerini belirlemez. Çerçeve anlaş...
Madde
MADDE 19
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri altyapı kapasite tahsisini,
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri altyapı kapasite tahsisini,
Madde
MADDE 20
(1) Demiryolu tren işletmecileri, demiryolu altyapı işletmecilerine şeb
Fikra
(1)
Demiryolu tren işletmecileri, demiryolu altyapı işletmecilerine şeb
Madde
MADDE 21
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri, birden fazla şeb
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri, birden fazla şeb
Madde
MADDE 22
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri 21 inci
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri 21 inci
Madde
MADDE 23
(1) İstenen tren çizgilerinin koordinasyonundan ve demiryolu tren işletmecileri ile istişare yapılmasından sonra altyapı kapasitesi taleplerinin yeterince karşılanamaması durumlarında, demiryolu altya...
Fikra
(1)
İstenen tren çizgilerinin koordinasyonundan ve demiryolu tren işletmecileri ile istişare yapılmasından sonra altyapı kapasitesi taleplerinin yeterince karşılanamaması durumlarında, demiryolu altyapı i...
Madde
MADDE 24
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri, program dışı tren çizgisi taleplerine mümkün olduğunca çabuk ve her durumda beş iş günü içinde cevap verir. Mevcut atıl veya fazla kapasite ile ilgili bilgiler, ke...
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri, program dışı tren çizgisi taleplerine mümkün olduğunca çabuk ve her durumda beş iş günü içinde cevap verir. Mevcut atıl veya fazla kapasite ile ilgili bilgiler, kendi ...
Madde
MADDE 25
(1) Uygun alternatif güzergâhlar ve/veya aynı güzergâhta farklı zaman dilimi bulunduğu durumlarda demiryolu altyapı işletmecileri, ilgili taraflarla istişareden sonra o güzergâh için günün tamamında v...
Fikra
(1)
Uygun alternatif güzergâhlar ve/veya aynı güzergâhta farklı zaman dilimi bulunduğu durumlarda demiryolu altyapı işletmecileri, ilgili taraflarla istişareden sonra o güzergâh için günün tamamında veya ...
Madde
MADDE 26
(1) Kapasite analiz raporu, demiryolu altyapı işletmecileri tarafından demiryolu altyapısının tıkalı ya da yoğun olarak ilan edildiği tarihten itibaren altı ay içerisinde hazırlanır. Bu rapor varsa al...
Fikra
(1)
Kapasite analiz raporu, demiryolu altyapı işletmecileri tarafından demiryolu altyapısının tıkalı ya da yoğun olarak ilan edildiği tarihten itibaren altı ay içerisinde hazırlanır. Bu rapor varsa altyap...
Madde
MADDE 27
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri, altyapının sıkışık olması durumunda kapasite analiz raporunun tamamlanmasından sonraki altı ay içerisinde bir kapasite geliştirme planı hazırlar. (2) Kapasite geli...
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri, altyapının sıkışık olması durumunda kapasite analiz raporunun tamamlanmasından sonraki altı ay içerisinde bir kapasite geliştirme planı hazırlar.
Fikra
(2)
Kapasite geliştirme planı sıkışık altyapı durumundan etkilenen demiryolu tren işletmecileri ile görüşüldükten sonra hazırlanır.
Fikra
(3)
Kapasite geliştirme planı içerisinde aşağıdaki unsurlar yer alır: a) Sıkışıklığın sebepleri. b) İlgili kısımdaki trafiğin gelec
Bent
a)
Sıkışıklığın sebepleri.
Bent
b)
İlgili kısımdaki trafiğin gelec
Madde
MADDE 28
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri, demiryolu tren işletmecilerine tahsis edilen tren çizgilerinin üç aylık süre zarfında şeb
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri, demiryolu tren işletmecilerine tahsis edilen tren çizgilerinin üç aylık süre zarfında şeb
Madde
MADDE 29
(1) Altyapı bakım ve onarım işlemleri, hat kesimleri ve uygulama takvimi itibarıyla ayrıntılı olarak şeb
Fikra
(1)
Altyapı bakım ve onarım işlemleri, hat kesimleri ve uygulama takvimi itibarıyla ayrıntılı olarak şeb
Madde
MADDE 30
(1) Tren har
Fikra
(1)
Tren har
Madde
MADDE 31
(1) Bir demiryolu tren işletmecisi kendisine haksız muamele edildiği, ayrımcılığa maruz kaldığı veya başka bir ş
Fikra
(1)
Bir demiryolu tren işletmecisi kendisine haksız muamele edildiği, ayrımcılığa maruz kaldığı veya başka bir ş
Madde
MADDE 32
(1) Bakanlık, demiryolu piyasası hakkında görüşlerini almak üzere demiryolu tren işletmecileriyle düzenli olarak yılda en az bir defa danışma toplantıları yapar. (2) Bakanlık ilgili taraflardan, her t...
Fikra
(1)
Bakanlık, demiryolu piyasası hakkında görüşlerini almak üzere demiryolu tren işletmecileriyle düzenli olarak yılda en az bir defa danışma toplantıları yapar.
Fikra
(2)
Bakanlık ilgili taraflardan, her türlü bilgiyi isteme yetkisine sahiptir. Talep edilen bilgiler Bakanlığa bir ay içerisinde verilir. Ancak zorunlu hallerde bu süre iki hafta uzatılabilir. 9/10/2003 ta...
Madde
MADDE 33
(1) Bakanlık bu Yönetmelikte belirtilen kapasitenin şeffaf, etkin ve adil r
Fikra
(1)
Bakanlık bu Yönetmelikte belirtilen kapasitenin şeffaf, etkin ve adil r
Madde
MADDE 34
(1) Bu Yönetmelik hükümlerinin ihlali durumunda 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci
Fikra
(1)
Bu Yönetmelik hükümlerinin ihlali durumunda 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci
Madde
MADDE 35
(1) Bu Yönetmeliğin hazırlanmasında 21/11/2012 tarihli ve 2012/34/AB sayılı T
Fikra
(1)
Bu Yönetmeliğin hazırlanmasında 21/11/2012 tarihli ve 2012/34/AB sayılı T
Madde
MADDE 36
(1) 2/5/2015 tarihli ve 29343 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Demiryolu Altyapı Erişim ve Kapasite Tahsis Yönetmeliği
Fikra
(1)
2/5/2015 tarihli ve 29343 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Demiryolu Altyapı Erişim ve Kapasite Tahsis Yönetmeliği
Madde
MADDE 1
(1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce ilan edilen şeb
Fikra
(1)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce ilan edilen şeb
Madde
MADDE 37
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Fikra
(1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Madde
MADDE 38
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma ve Altyapı Bakanı yürütür.
Fikra
(1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma ve Altyapı Bakanı yürütür.
GeciciMadde
GEÇİCİ MADDE 1
(1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce ilan edilen şebeke bildirimleri hakkında, 36 ncı
Yururluk
YÜRÜRLÜK
ten kaldırılan yönetmelik MADDE 36- (1) 2/5/2015 tarihli ve 29343 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Demiryolu Altyapı Erişim ve Kapasite Tahsis Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. Geçiş hükümleri ...
Yurutme
YÜRÜTME
MADDE 38- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma ve Altyapı Bakanı yürütür.
Ek
EK-5
te yer alan değerlendirme kriterleri göz önünde bulundurularak demiryolu altyapı işletmecisi tarafından hazırlanan iş planı mevcut yılın sonuna kadar Bakanlığa sunulur: a) Demiryolu taşımacılığı kulla...
PDF Tam Görünüm Yeni Sekmede Aç
Tam Yapı Görünümü (107 madde)
Madde
MADDE 1
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; serbest, adil, şeffaf ve sürdürülebilir bir r
Fikra
(1)
Bu Yönetmeliğin amacı; serbest, adil, şeffaf ve sürdürülebilir bir r
Madde
MADDE 2
(1) Bu Yönetmelik hükümleri; a) Demiryolu altyapı kapasitesinin tahsisi ve demiryolu altyapı erişim ücretlerinin belirlenmesine dair usulleri, b) Ulusal demiryolu altyapı ağında verilen hizmetleri, c) (Mülga:RG-7/3/2025-32834) kapsar. (2) Bu Yönetmelik hükümleri; a) (Değişik:RG-7/3/2025-32834) Ulusal demiryolu altyapı ağına bağlı olmayan banliyö işletmecilerini, şehir içi raylı toplu taşıma işletmecilerini, metroları, tramvayları, hafif raylı sistem araçlarını ve bu araçların kullanıldığı altyapıyı, b) Ulusal demiryolu altyapı ağı kullanılmadan sadece ilgili demiryolu altyapısı sahibinin kendi faaliyet ve iştigal alanı için (Mülga ibare:RG-7/3/2025-32834) kullanılan demiryolu altyapısını, kapsamaz. Dayanak
Fikra
(2)
Bu Yönetmelik hükümleri; a) (Değişik:RG-7/3/2025-32834) Ulusal demiryolu altyapı ağına bağlı olmayan banliyö işletmecilerini, şehir içi raylı toplu taşıma işletmecilerini, metroları, tramvayları, hafif raylı sistem araçlarını ve bu araçların kullanıldığı altyapıyı, b) Ulusal demiryolu altyapı ağı kullanılmadan sadece ilgili demiryolu altyapısı sahibinin kendi faaliyet ve iştigal alanı için (Mülga ibare:RG-7/3/2025-32834) kullanılan demiryolu altyapısını, kapsamaz. Dayanak
Bent
b)
Ulusal demiryolu altyapı ağı kullanılmadan sadece ilgili demiryolu altyapısı sahibinin kendi faaliyet ve iştigal alanı için (Mülga ibare:RG-7/3/2025-32834) kullanılan demiryolu altyapısını, kapsamaz. Dayanak
AltBent
32834)
kullanılan demiryolu altyapısını, kapsamaz. Dayanak
Bent
a)
(Değişik:RG-7/3/2025-32834) Ulusal demiryolu altyapı ağına bağlı olmayan banliyö işletmecilerini, şehir içi raylı toplu taşıma işletmecilerini, metroları, tramvayları, hafif raylı sistem araçlarını ve bu araçların kullanıldığı altyapıyı,
AltBent
32834)
Ulusal demiryolu altyapı ağına bağlı olmayan banliyö işletmecilerini, şehir içi raylı toplu taşıma işletmecilerini, metroları, tramvayları, hafif raylı sistem araçlarını ve bu araçların kullanıldığı altyapıyı,
Fikra
(1)
Bu Yönetmelik hükümleri; a) Demiryolu altyapı kapasitesinin tahsisi ve demiryolu altyapı erişim ücretlerinin belirlenmesine dair usulleri, b) Ulusal demiryolu altyapı ağında verilen hizmetleri, c) (Mülga:RG-7/3/2025-32834) kapsar.
Bent
a)
Demiryolu altyapı kapasitesinin tahsisi ve demiryolu altyapı erişim ücretlerinin belirlenmesine dair usulleri,
Bent
b)
Ulusal demiryolu altyapı ağında verilen hizmetleri,
Bent
c)
(Mülga:RG-7/3/2025-32834) kapsar.
AltBent
32834)
kapsar.
Madde
MADDE 3
(1) Bu Yönetmelik, 24/4/2013 tarihli ve 6461 sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanuna, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci
Fikra
(1)
Bu Yönetmelik, 24/4/2013 tarihli ve 6461 sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanuna, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci
Madde
MADDE 4
(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında; a) Alternatif güzergâh: Demiryolu tren işletmecisiyle ilgili olarak yük ve yolcu hizmetinde kullanılan bir güzergâh için ikame edilebilirliği olan söz konusu güzergâh ile aynı kalkış ve varış noktası arasında başka bir güzergâhı, b) Altyapı erişim ücret tarifesi: Demiryolu altyapı işletmecilerinin demiryolu taşımacılık hizmetinin sunulması karşılığında demiryolu tren işletmecilerinden alacağı altyapı erişim ücretlerini içeren cetveli, c) Altyapı kapasite tahsisi: Bir demiryolu altyapı işletmecisi tarafından bir erişim sözleşmesiyle belirli bir süre için, belirli bir demiryolu altyapı kapasitesinin bir demiryolu tren işletmecisinin kullanımına verilmesini, ç) Bakan: Ulaştırma ve Altyapı Bakanını, d) Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını, e) (Değişik:RG-7/3/2025-32834) Bakım end
Fikra
(1)
Bu Yönetmeliğin uygulanmasında; a) Alternatif güzergâh: Demiryolu tren işletmecisiyle ilgili olarak yük ve yolcu hizmetinde kullanılan bir güzergâh için ikame edilebilirliği olan söz konusu güzergâh ile aynı kalkış ve varış noktası arasında başka bir güzergâhı, b) Altyapı erişim ücret tarifesi: Demiryolu altyapı işletmecilerinin demiryolu taşımacılık hizmetinin sunulması karşılığında demiryolu tren işletmecilerinden alacağı altyapı erişim ücretlerini içeren cetveli, c) Altyapı kapasite tahsisi: Bir demiryolu altyapı işletmecisi tarafından bir erişim sözleşmesiyle belirli bir süre için, belirli bir demiryolu altyapı kapasitesinin bir demiryolu tren işletmecisinin kullanımına verilmesini, ç) Bakan: Ulaştırma ve Altyapı Bakanını, d) Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını, e) (Değişik:RG-7/3/2025-32834) Bakım end
Bent
a)
Alternatif güzergâh: Demiryolu tren işletmecisiyle ilgili olarak yük ve yolcu hizmetinde kullanılan bir güzergâh için ikame edilebilirliği olan söz konusu güzergâh ile aynı kalkış ve varış noktası arasında başka bir güzergâhı,
Bent
b)
Altyapı erişim ücret tarifesi: Demiryolu altyapı işletmecilerinin demiryolu taşımacılık hizmetinin sunulması karşılığında demiryolu tren işletmecilerinden alacağı altyapı erişim ücretlerini içeren cetveli,
Bent
c)
Altyapı kapasite tahsisi: Bir demiryolu altyapı işletmecisi tarafından bir erişim sözleşmesiyle belirli bir süre için, belirli bir demiryolu altyapı kapasitesinin bir demiryolu tren işletmecisinin kullanımına verilmesini,
Bent
ç)
Bakan: Ulaştırma ve Altyapı Bakanını,
Bent
d)
Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,
Bent
e)
(Değişik:RG-7/3/2025-32834) Bakım end
AltBent
32834)
Bakım end
Madde
MADDE 5
(1) Geçerli bir demiryolu tren işletmecisi yetki belgesi almış olan demiryolu tren işletmecilerinin altyapı kapasite tahsisi için başvuru yapmadan önce ilgili ulusal mevzuat kapsamında tanımlanan bir emniyet yönetim sistemini kurması ve Bakanlıktan emniyet belgesi alması zorunludur. (2) Ücretlendirme ve altyapı kapasite tahsisi planları tüm işletmecilere eşit ve ayrımcı olmayan erişim hakkı tanımalıdır. Bu kurala aykırılık olduğunun iddia edilmesi halinde, ihtilafların çözümüne yönelik Bakanlık karar alır. (3) Demiryolu altyapı işletmecileri, birden fazla altyapı şeb
Fikra
(1)
Geçerli bir demiryolu tren işletmecisi yetki belgesi almış olan demiryolu tren işletmecilerinin altyapı kapasite tahsisi için başvuru yapmadan önce ilgili ulusal mevzuat kapsamında tanımlanan bir emniyet yönetim sistemini kurması ve Bakanlıktan emniyet belgesi alması zorunludur.
Fikra
(2)
Ücretlendirme ve altyapı kapasite tahsisi planları tüm işletmecilere eşit ve ayrımcı olmayan erişim hakkı tanımalıdır. Bu kurala aykırılık olduğunun iddia edilmesi halinde, ihtilafların çözümüne yönelik Bakanlık karar alır.
Fikra
(3)
Demiryolu altyapı işletmecileri, birden fazla altyapı şeb
Madde
MADDE 6
(1) Demiryolu tren işletmecilerinin serbest, adil, şeffaf ve sürdürülebilir bir r
Fikra
(1)
Demiryolu tren işletmecilerinin serbest, adil, şeffaf ve sürdürülebilir bir r
Madde
MADDE 7
(1) Altyapı kapasite tahsisi başvurusu olumlu sonuçlanan demiryolu tren işletmecisi, demiryolu altyapı işletmecisiyle bir erişim sözleşmesi imzalar. Bir erişim sözleşmesinin asgari şartları
Fikra
(1)
Altyapı kapasite tahsisi başvurusu olumlu sonuçlanan demiryolu tren işletmecisi, demiryolu altyapı işletmecisiyle bir erişim sözleşmesi imzalar. Bir erişim sözleşmesinin asgari şartları
Madde
MADDE 8
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri sahip oldukları ya da işletmesinden sorumlu oldukları sabit varlıkların bir envanterini mevcut durumlarına dair bilgileri de içerec
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri sahip oldukları ya da işletmesinden sorumlu oldukları sabit varlıkların bir envanterini mevcut durumlarına dair bilgileri de içerec
Madde
MADDE 9
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri şeb
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri şeb
Madde
MADDE 10
(1) Demiryolu tren işletmecileri,
Fikra
(1)
Demiryolu tren işletmecileri,
Madde
MADDE 11
(1) Altyapı kullanım ücreti, ücretin tahakkuku ve tahsili, bu Yönetmelikte belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yayımlanacak şeb
Fikra
(1)
Altyapı kullanım ücreti, ücretin tahakkuku ve tahsili, bu Yönetmelikte belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yayımlanacak şeb
Madde
MADDE 12
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri, tahakkuk eden giderlerinin karşılanabilmesi için, piyasa koşullarının sınırları dâhilinde ve demiryolu piyasası bölümlerinin r
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri, tahakkuk eden giderlerinin karşılanabilmesi için, piyasa koşullarının sınırları dâhilinde ve demiryolu piyasası bölümlerinin r
Madde
MADDE 13
(Değişik:RG-7/3/2025-32834) (1) Performans planı, demiryolu altyapısının verimli kullanılmasını sağlayacak bir altyapı erişim ücretlendirme sistemi aracılığıyla demiryolu tren ve altyapı işletmecilerinin performansını artırmayı amaçlar. (2) Performans planı, aşağıdaki temel ilkeleri içerec
Fikra
(1)
Performans planı, demiryolu altyapısının verimli kullanılmasını sağlayacak bir altyapı erişim ücretlendirme sistemi aracılığıyla demiryolu tren ve altyapı işletmecilerinin performansını artırmayı amaçlar.
Fikra
(2)
Performans planı, aşağıdaki temel ilkeleri içerec
Madde
MADDE 14
(Mülga:RG-7/3/2025-32834) Kapasite hakları
Madde
MADDE 15
(1) Altyapı kapasite tahsisi için başvurular, altyapı kapasitesini kullanmak isteyen demiryolu tren işletmecileri tarafından yapılır. (2) Bir demiryolu tren işletmecisine tahsis edilmiş altyapı kapasitesi, demiryolu altyapı işletmecileri tarafından diğer demiryolu tren işletmecilerine kullandırılamaz. (3) Tahsis edilmiş altyapı kapasitesinin herhangi bir ş
Fikra
(1)
Altyapı kapasite tahsisi için başvurular, altyapı kapasitesini kullanmak isteyen demiryolu tren işletmecileri tarafından yapılır.
Fikra
(2)
Bir demiryolu tren işletmecisine tahsis edilmiş altyapı kapasitesi, demiryolu altyapı işletmecileri tarafından diğer demiryolu tren işletmecilerine kullandırılamaz.
Fikra
(3)
Tahsis edilmiş altyapı kapasitesinin herhangi bir ş
Madde
MADDE 16
(Değişik:RG-7/3/2025-32834) (1) Demiryolu altyapı işletmecileri tarafından şeb
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri tarafından şeb
Madde
MADDE 17
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri, kendi tasarruflarındaki altyapı ağının dışında bir demiryolu ağının kullanımını da ger
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri, kendi tasarruflarındaki altyapı ağının dışında bir demiryolu ağının kullanımını da ger
Madde
MADDE 18
(1) Bir çerçeve anlaşması, demiryolu tren işletmecisine bir orer planı dönemini aşan süre için sunulacak altyapı kapasitesinin genel özelliklerini belirtir ancak tren çizgilerini belirlemez. Çerçeve anlaşmaları, anlaşmanın kapsamına giren altyapı üzerinde haksız r
Fikra
(1)
Bir çerçeve anlaşması, demiryolu tren işletmecisine bir orer planı dönemini aşan süre için sunulacak altyapı kapasitesinin genel özelliklerini belirtir ancak tren çizgilerini belirlemez. Çerçeve anlaşmaları, anlaşmanın kapsamına giren altyapı üzerinde haksız r
Madde
MADDE 19
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri altyapı kapasite tahsisini,
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri altyapı kapasite tahsisini,
Madde
MADDE 20
(1) Demiryolu tren işletmecileri, demiryolu altyapı işletmecilerine şeb
Fikra
(1)
Demiryolu tren işletmecileri, demiryolu altyapı işletmecilerine şeb
Madde
MADDE 21
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri, birden fazla şeb
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri, birden fazla şeb
Madde
MADDE 22
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri 21 inci
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri 21 inci
Madde
MADDE 23
(1) İstenen tren çizgilerinin koordinasyonundan ve demiryolu tren işletmecileri ile istişare yapılmasından sonra altyapı kapasitesi taleplerinin yeterince karşılanamaması durumlarında, demiryolu altyapı işletmecileri altyapı kesiminde meydana gelen sıkışıklığı derhal ilan etm
Fikra
(1)
İstenen tren çizgilerinin koordinasyonundan ve demiryolu tren işletmecileri ile istişare yapılmasından sonra altyapı kapasitesi taleplerinin yeterince karşılanamaması durumlarında, demiryolu altyapı işletmecileri altyapı kesiminde meydana gelen sıkışıklığı derhal ilan etm
Madde
MADDE 24
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri, program dışı tren çizgisi taleplerine mümkün olduğunca çabuk ve her durumda beş iş günü içinde cevap verir. Mevcut atıl veya fazla kapasite ile ilgili bilgiler, kendi internet sitesinde bu kapasiteyi kullanmak isteyebilec
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri, program dışı tren çizgisi taleplerine mümkün olduğunca çabuk ve her durumda beş iş günü içinde cevap verir. Mevcut atıl veya fazla kapasite ile ilgili bilgiler, kendi internet sitesinde bu kapasiteyi kullanmak isteyebilec
Madde
MADDE 25
(1) Uygun alternatif güzergâhlar ve/veya aynı güzergâhta farklı zaman dilimi bulunduğu durumlarda demiryolu altyapı işletmecileri, ilgili taraflarla istişareden sonra o güzergâh için günün tamamında veya belirli zaman dilimlerinde izin verdiği ve belirlediği tren sınıflarında kullanılmak üzere altyapı kapasitesi tahsis eder. Bu sınıflandırma oluşturulduğu zaman, demiryolu altyapı işletmecileri altyapı kapasitesi tahsisi yaparken tren güzergâhında izin verilen tren sınıfına öncelik verir. Öncelik sıralamaları ve bu tren sınıflarına göre kodlar şeb
Fikra
(1)
Uygun alternatif güzergâhlar ve/veya aynı güzergâhta farklı zaman dilimi bulunduğu durumlarda demiryolu altyapı işletmecileri, ilgili taraflarla istişareden sonra o güzergâh için günün tamamında veya belirli zaman dilimlerinde izin verdiği ve belirlediği tren sınıflarında kullanılmak üzere altyapı kapasitesi tahsis eder. Bu sınıflandırma oluşturulduğu zaman, demiryolu altyapı işletmecileri altyapı kapasitesi tahsisi yaparken tren güzergâhında izin verilen tren sınıfına öncelik verir. Öncelik sıralamaları ve bu tren sınıflarına göre kodlar şeb
Madde
MADDE 26
(1) Kapasite analiz raporu, demiryolu altyapı işletmecileri tarafından demiryolu altyapısının tıkalı ya da yoğun olarak ilan edildiği tarihten itibaren altı ay içerisinde hazırlanır. Bu rapor varsa altyapı kapasite tahsis taleplerinin karşılanmasına engel teşkil eden kısıtlamaları/zayıf noktaları belirler ve karşılanamayan taleplerin de karşılanmasını sağlayacak kısa ve orta vadede alınabilec
Fikra
(1)
Kapasite analiz raporu, demiryolu altyapı işletmecileri tarafından demiryolu altyapısının tıkalı ya da yoğun olarak ilan edildiği tarihten itibaren altı ay içerisinde hazırlanır. Bu rapor varsa altyapı kapasite tahsis taleplerinin karşılanmasına engel teşkil eden kısıtlamaları/zayıf noktaları belirler ve karşılanamayan taleplerin de karşılanmasını sağlayacak kısa ve orta vadede alınabilec
Madde
MADDE 27
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri, altyapının sıkışık olması durumunda kapasite analiz raporunun tamamlanmasından sonraki altı ay içerisinde bir kapasite geliştirme planı hazırlar. (2) Kapasite geliştirme planı sıkışık altyapı durumundan etkilenen demiryolu tren işletmecileri ile görüşüldükten sonra hazırlanır. (3) Kapasite geliştirme planı içerisinde aşağıdaki unsurlar yer alır: a) Sıkışıklığın sebepleri. b) İlgili kısımdaki trafiğin gelec
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri, altyapının sıkışık olması durumunda kapasite analiz raporunun tamamlanmasından sonraki altı ay içerisinde bir kapasite geliştirme planı hazırlar.
Fikra
(2)
Kapasite geliştirme planı sıkışık altyapı durumundan etkilenen demiryolu tren işletmecileri ile görüşüldükten sonra hazırlanır.
Fikra
(3)
Kapasite geliştirme planı içerisinde aşağıdaki unsurlar yer alır: a) Sıkışıklığın sebepleri. b) İlgili kısımdaki trafiğin gelec
Bent
a)
Sıkışıklığın sebepleri.
Bent
b)
İlgili kısımdaki trafiğin gelec
Madde
MADDE 28
(1) Demiryolu altyapı işletmecileri, demiryolu tren işletmecilerine tahsis edilen tren çizgilerinin üç aylık süre zarfında şeb
Fikra
(1)
Demiryolu altyapı işletmecileri, demiryolu tren işletmecilerine tahsis edilen tren çizgilerinin üç aylık süre zarfında şeb
Madde
MADDE 29
(1) Altyapı bakım ve onarım işlemleri, hat kesimleri ve uygulama takvimi itibarıyla ayrıntılı olarak şeb
Fikra
(1)
Altyapı bakım ve onarım işlemleri, hat kesimleri ve uygulama takvimi itibarıyla ayrıntılı olarak şeb
Madde
MADDE 30
(1) Tren har
Fikra
(1)
Tren har
Madde
MADDE 31
(1) Bir demiryolu tren işletmecisi kendisine haksız muamele edildiği, ayrımcılığa maruz kaldığı veya başka bir ş
Fikra
(1)
Bir demiryolu tren işletmecisi kendisine haksız muamele edildiği, ayrımcılığa maruz kaldığı veya başka bir ş
Madde
MADDE 32
(1) Bakanlık, demiryolu piyasası hakkında görüşlerini almak üzere demiryolu tren işletmecileriyle düzenli olarak yılda en az bir defa danışma toplantıları yapar. (2) Bakanlık ilgili taraflardan, her türlü bilgiyi isteme yetkisine sahiptir. Talep edilen bilgiler Bakanlığa bir ay içerisinde verilir. Ancak zorunlu hallerde bu süre iki hafta uzatılabilir. 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu hükümleri saklı kalmak üzere Bakanlıkça sağlanacak olan bilgiler ise 31 inci
Fikra
(1)
Bakanlık, demiryolu piyasası hakkında görüşlerini almak üzere demiryolu tren işletmecileriyle düzenli olarak yılda en az bir defa danışma toplantıları yapar.
Fikra
(2)
Bakanlık ilgili taraflardan, her türlü bilgiyi isteme yetkisine sahiptir. Talep edilen bilgiler Bakanlığa bir ay içerisinde verilir. Ancak zorunlu hallerde bu süre iki hafta uzatılabilir. 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu hükümleri saklı kalmak üzere Bakanlıkça sağlanacak olan bilgiler ise 31 inci
Madde
MADDE 33
(1) Bakanlık bu Yönetmelikte belirtilen kapasitenin şeffaf, etkin ve adil r
Fikra
(1)
Bakanlık bu Yönetmelikte belirtilen kapasitenin şeffaf, etkin ve adil r
Madde
MADDE 34
(1) Bu Yönetmelik hükümlerinin ihlali durumunda 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci
Fikra
(1)
Bu Yönetmelik hükümlerinin ihlali durumunda 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci
Madde
MADDE 35
(1) Bu Yönetmeliğin hazırlanmasında 21/11/2012 tarihli ve 2012/34/AB sayılı T
Fikra
(1)
Bu Yönetmeliğin hazırlanmasında 21/11/2012 tarihli ve 2012/34/AB sayılı T
Madde
MADDE 36
(1) 2/5/2015 tarihli ve 29343 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Demiryolu Altyapı Erişim ve Kapasite Tahsis Yönetmeliği
Fikra
(1)
2/5/2015 tarihli ve 29343 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Demiryolu Altyapı Erişim ve Kapasite Tahsis Yönetmeliği
Madde
MADDE 1
(1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce ilan edilen şeb
Fikra
(1)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce ilan edilen şeb
Madde
MADDE 37
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Fikra
(1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Madde
MADDE 38
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma ve Altyapı Bakanı yürütür.
Fikra
(1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma ve Altyapı Bakanı yürütür.
GeciciMadde
GEÇİCİ MADDE 1
(1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce ilan edilen şebeke bildirimleri hakkında, 36 ncı
Yururluk
YÜRÜRLÜK
ten kaldırılan yönetmelik MADDE 36- (1) 2/5/2015 tarihli ve 29343 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Demiryolu Altyapı Erişim ve Kapasite Tahsis Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır. Geçiş hükümleri GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce ilan edilen şebeke bildirimleri hakkında, 36 ncı madde ile yürürlükten kaldırılan Demiryolu Altyapı Erişim ve Kapasite Tahsis Yönetmeliği hükümleri uygulanır. Yürürlük MADDE 37- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yurutme
YÜRÜTME
MADDE 38- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma ve Altyapı Bakanı yürütür.
Ek
EK-5
te yer alan değerlendirme kriterleri göz önünde bulundurularak demiryolu altyapı işletmecisi tarafından hazırlanan iş planı mevcut yılın sonuna kadar Bakanlığa sunulur: a) Demiryolu taşımacılığı kullanımının artırılması için öngörülebilir emniyet ve taşıma güvenilirliğinin iyileştirilmesi. b) Diğer taşıma modları ile rekabet edebilirliğin sağlanması için hizmet dakikliğinin öngörülebilir olması. c) Hat kapasitesi ve kullanılabilirliği. ç) Enerji verimliliği. d) Demiryolu emniyeti. e) Bakım veya yenileme çalışmalarına doğru ve zamanında müdahale kararlarının alınabilmesi için uygulanan varlık yönetimi. f) Yatırım ihtiyaçlarının tespiti, analizi ve optimize edilmesi, gerekli güvenilirlik, kullanılabilirlik, sürdürülebilirlik ve emniyet seviyeleri için toplam maliyetin en aza indirgenmesi ve uzun vadede varlıkların kalitesinin sağlanması için yapılan bakım analiz ve planlaması. g) Ulaşım ihtiyaçlarına uygun bir strateji ile yapılan sinyalizasyon ve elektrifikasyon çalışmaları ile demiryolu seyir sürelerinin kısaltılması. ğ) Demiryolu ile yük ve yolcu taşımacılığının artırılması için gerçekleştirilecek yol yenilemeleri. (5) Bakanlık, iş planının uygulanmasına ilişkin kontrol ve takibi gerçekleştirir ve her yıl bir rapor yayımlar. Ücretlendirme ilkeleri MADDE 9- (1) Demiryolu altyapı işletmecileri şebekenin benzer bir parçasında aynı nitelikteki hizmetleri gerçekleştiren farklı demiryolu tren işletmecileri için eşdeğer, ayrımcı olmayan ve işletmecilikten kaynaklanan çevresel etkileri de dikkate alarak bir ücret tarifesini uygular, uygulanan ücretlerin şebeke bildiriminde belirtilen kurallara uygun olmasını sağlar. Ücretlendirme sistemi, demiryolu tren işletmecilerinin verim artışlarını destekleyecek şekilde düzenlenir. (2) (Değişik:RG-7/3/2025-32834) Uygulama dönemine 90 gün süre kalmış ya da uygulama dönemi içerisindeki şebeke bildiriminde, altyapı kullanım ücretlerinde indirim veya artırım yapılamaz. (3)
İlişki Ağı Görselleştirmesi
Örnek Görselleştirme
İlişki Listesi
İlişki Bulunamadı

Bu doküman ile ilişkili başka doküman bulunmamaktadır.